Реферат на тему:«Китай з самого початкурозвитку культури»
Китайська
культура бере свій початок у глибокій давнині. Зародження китайської
цивілізації належить до часів царств І Пан (середина II тис. до н. е. — XII ст.
до н. е.) та Чжоу (XII—III ст. до н. е.).
Тоді були накопичені первинні наукові знання. Китайці знали місячний календар,
поділяли рік на чотири сезони, фіксували сонячні та місячні затемнення,
виділяли сузір'я. У давніх китайських літописах збереглися записи про
астрономічні спостереження, цінність яких підтвердилась сучасною астрономією. У IV ст. до н. е. вчений Ши Шень упорядкував
перший в світі зоряний каталог. Починаючи з 240
р, до н. е. китайські вчені точно фіксували кожну появу комети Галлея. Чжан Хен
(139—78pp. до н. е.) створив небесний глобус, який відтворював
рух світил. Він також винайшов перший сейсмограф.
Найдавніші
китайські написи дають можливість простежити етапи розвитку ієрогліфічної
писемності, яка була вже досить розвинена у XV
ст. до н. е. Давні перекази, що збереглися в літературних джерелах, свідчать
про існування в більш ранній період первісного способу фіксації думок за
допомогою вузликів на мотузці. До цього часу відносять також появу малюнкового
письма — піктографії. Спочатку предмети
малювали в цілому. Подальшим етапом був перехід до символічного малюнка або
неповного зображення предмета, коли частина малюнка — піктограма символізувала ціле. Впродовж століть ця система
вдосконалювалась. Збільшувалась кількість ієрогліфів. У часи династії Хань (220—206pp. до н. е.) їх налічувалось 18 тис. Було створено спеціальні довідники, де містились вказівки
щодо пошуків необхідних знаків.
У III ст. до н. е. матеріалом для письма став
шовк. На рубежі нашої ери було винайдено туш. Нарешті, у І ст. китайці винайшли
папір.
У
тісному зв'язку з розвитком писемності розвивалась література. Однією з
найдавніших літературних пам'яток є «Книга пісень», в якій міститься понад 300 пісень та віршів. Найвидатнішим представником
історичної та художньої прози, класиком китайської літератури вважається Сима
Цянь (бл. 145—86pp. до н. е.). Він став фундатором китайської
історіографії.
Філософські
погляди китайців зародилися в найдавніші часи. їхні релігійні уявлення
тлумачили життя на землі, природу як творіння божественної сили. Одночасно
з'явилися і наївні, стихійні матеріалістичні погляди, в основу яких було
покладено уявлення про те, що всесвіт складається з першоелементів — землі, неба, вогню, води, озера, вітру,
гори, грому. Усі речі постійно рухаються і змішуються внаслідок взаємодії та
взаємозіткнення двох космічних сил — сили
Світла та сили Темряви. Ці погляди про всесвіт відображені у «Книзі перемін»
(«І цзинн») та в «Книзі документів» («Шу цзин»).
Найбільшого
значеним в Китаї набули релігійно-філософські системи, що склалися у VI—V ст. до н. е. Непересічне значення у
культурному житті Китаю мала релігійно-філософська система Коифуція. Даних про
особистість і засновника коифууішстял дуже мало. За традиційною китайською
хронологією він жив бл. 551—479pp. до н. е. Походив з аристократичного роду чиновників.
Все його вчення проникнуто глибокою повагою до старовинних китайських звичаїв
та обрядів.